Friday, May 18, 2012

Belajar itu BOSAN?

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

 


Belajar. Belajar. Belajar. Bosannya. Oh tuhan, mengapakah belajar itu sungguh bosan? Mengapa? Mengapa?

 "Mungkin bagi yang sudah sedia pandai, tidaklah terasa belajar itu membosankan. Memanglah seronok, sudah dikurniakan otak yang cerdas dan akal yang panjang. Setiap soalan boleh dijawab, tutup mata sahaja. Nanti lepas sekolah, masuk universiti kemudian jadi arkitek, peguam yang berjaya serta saintis yang  bijak. Takdir sudah ditentukan untuk mereka, menjadi pandai dan berjaya."

 JANGAN KATA BEGITU!

Ingat! Pelajar yang mendapat keputusan cemerlang bukan disebabkan dia GENIUS atau BIJAK atau mempunyai KELEBIHAN YANG BERLEBIHAN. Apa kelebihan mereka apabila anda dilahirkan dengan sel otak yang sama dan dilahirkan oleh manusia yang sama jantina. Saya yakin tiada yang disini dilahirkan daripada rahim bapa. Jangan salah sangka, RAHIM yang dimaksudkan bukan nama orang. RAHIM yang adalah salah satu organ dalaman wanita.

Baiklah, sambung cerita.

Belajar tidak bosan apabila cara belajar kita menyeronokkan. Jangan jadikan belajar itu adalah anda perlu memerah otak berfikir dan belajar dengan cara yang sama. JANGAN JADI STEROTAIP!

Apakah Sterotaip? Semuanya akan terjawab, di entri seterusnya. Tata.

Wabillahitaufiqwalhidayahwassalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.

#Saya mahu tengok SuperSpontan di Astro Warna. Malam yang rileks sebelum esok ada kelas tambahan pukul 7.00 malam. Eh, pagi. xD
10:13 malam, 18/5/2012. 






No comments:

Post a Comment